logo

5.03.2019 rok

Znany profesor Politechniki Warszawskiej w rozmowie telefoniecznej z naszym kolegą stwierdził, że budowa autostrad przez Warszawę to zbrodnia na jej mieszkańcach.
MInister zatwierdził budowę tunelu przez Ursynów bez filtrów.

Budowa w środku miasta

Minister Inwestycji i Rozwoju (za niego Bartłomiej Szcześniak - dyrektor departamentu lokalizacji inwestycji) 7 grudnia 2018 roku utrzymał w mocy decyzję wojewody mazowieckiego, zezwalającą na budowę tunelu przez Ursynów bez urządzeń oczyszczających powietrze ze spalin.

Pan minister swoją decyzję oparł na stwierdzeniach zawartych w raporcie oddziaływania trasy ekspresowej na środowisko.

Raport, któremu pan minister przypisuje szczególną wartość dowodową, firmuje spółka Arcadis, a jego bezpośrednimi autorami są:

- Ewa Makosz

- Elżbieta Tocicka

- Magdalena Andziak

- Michał Dąbrowski

- Agata Dmuchowska

- Łukasz Dudzikowski

- Krzysztof Jarmoszewicz

- Paweł Niedermajer

- Michał Falkowski

Mamy wątpliwości, czy rzeczywiście ten raport ma taką moc. Przywołaliśmy w odwołaniach wcześniejszy raport dla tej inwestycji, wykonany w 2005 roku przez Biuro Planowania i Rozwoju Warszawy, w którym jednak filtry były zalecane.

Pan minister uznał jednak, że na dzisiaj ważny jest tylko raport opracowany przez powyższy zespół. A brak obowiązku wykonania filtrów to efekt końcowego podsumowania raportu - "brak negatywnego wpływu omawianego przedsięwzięcia na stan powietrza atmosferycznego".

Zespół jak zespół, ale czy w jego skład powinny wchodzić dzieci obecnie już byłych dyrektorów mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ale w niedalekiej przeszłości mających olbrzymi wpływ na przebieg tras ekspresowych w Warszawie i na Mazowszu?

Czy nie jest to pewnego rodzaju konflikt interesów? Ojcowie występowali o wydanie decyzji realizacyjnych dla tych tras, a ich dzieci biorą udział w opracowywaniu raportu, oceniającego wpływ tej realizacji na środowisko człowieka!

Nam się nie podoba ten wąski krąg decydujący o inwestycji, której realizacja pogłębi katastrofę ekologiczną w Warszawie i okolicach.

Na wszelki wypadek, inwestor ma zachować rezerwę terenową na ewentualny montaż urządzeń oczyszczających powietrze.

Ale czy będzie musiał je montować, zadecydować ma analiza porealizacyjna.

Słyszeliście państwo o analizach porealizacyjnych dla dwóch odcinków S8 i dla pierwszego odcinka S2?

One są wykonane. Przedstawiać je będziemy po kolei. Poznanie mechanizmów manipulowania jakością poszczególnych elementów środowiska pozbawia złudzeń, że decydenci interesują się naszym zdrowiem.

Słowa prominentnej pani dyrektor od ochrony srodowiska w kontekście budowy autostrad w Warszawie, będą złowieszczym dopełnieniem działań władz "nieraz setki tysięcy ludzi musi się poświęcić dla milionów".

No więc poświęcajmy się, zerkając na poniższą różę wiatrów w kolorze czerwonym dla Ursynowa. Niestety, najczęściej wieje z południa i z południowego - wschodu. A to oznacza, że większość osiedli na Ursynowie będzie w zasięgu spalin z obu portali.

róża wiatrów dla Ursynowa

Krystyna Kowalska

Tagi: autostrada, droga ekspresowa, Ursynów, tunel, filtry, Warszawa, zanieczyszczenie powietrza, , zanieczyszczenia komunikacyjne, zanieczyszczenia samochodowe


www.ekoswiatowid.pl


wszelkie prawa zastrzeżone